1. Úvod Pojem jakost (kvalita) se používá jak v celé hierarchii řízení podniků, tak v obchodní sféře a sféře spotřebitelů. Přitom se ukazuje, že již vlastní definice tohoto pojmu je často zmatená a neumožňuje jakost stanovit. Dobře je tento fakt demonstrován na výsledcích ankety mezi špičkovými britskými manažery z roku 1989. Na základě vyhodnocení této ankety bylo zjištěno, že: - Většina řídících pracovníků cítí potřebu řízení jakosti. - Nikdo z řídících pracovníků nemá pocit, že by měl za jakost osobně zodpovídat. - Většina řídících pracovníků nedovede přesně vyjádřit, co to jakost vlastně je. Závěrem uvedené ankety bylo konstatováno, že manažery zajímají tři problémy: peníze, jak je získat a jak je neztratit. Pokud by se provedla obdobná anketa u jiných skupin pracovníků z výroby, resp. obchodu, dospělo by se zřejmě k obdobným závěrům. To vše ukazuje, že se v řadě případů chápe jakost pouze proklamativně. V tomto sdělení je učiněn pokus o naznačení základních přístupů k hodnocení jakosti s aplikací na průmysl. Je uveden základní matematicko-statistický aparát pro konstrukci regulačních diagramů, indexů způsobilosti procesů a souvisejících úloh. Další podrobnosti lze nalézt např. v literatuře. Jsou popsány vybrané statistické softwareové produkty umožňující aplikaci jednoduchých nástrojů pro řízení jakosti v praxi.