Renesance - manýrismus = snaží se podat soustavný obraz (encyklopedický charakter sb.) z celého sv. ZLOM oproti STŘEDOVĚKU … konec 15. stol. a poč. 18. stol. = snaha o uměleckost, větší důraz na umění; renesanční rčení: ARS AURO PRIOR = UMĚNÍ PŘEVYŠUJE ZLATO SBÍRKY: převažuje snaha umění nad materiálem (UMĚLECKOST NAD MATERIÁL) = Leonardo má větší cenu než drahocenný materiál, jako jsou pigmenty, z kterýchž jsou namalovány obrazy; větší zájem o přírodu SBÍRKOVÝ ZLOM: SB. Jeana de Berry (burgundský vévoda) od střed. se blíží k novému chápání
ITÁLIE Od pol. 16. stol. se budují aristokratické, šlechtické sbírky na dvorech vévodů = KABINETY UMĚNÍ A RARIT = DLE VZORU díla BELDASSARE CASTIGLIONE: El Corteggiano = Dvořan Vzor po celou renesanci až po baroko - obsaženo: jak má šlechtic budovat své sbírky (umělecky cenné artefakty) SLAVNÝ KABINET: STUDIOLO - Francisco I. Medicejský/Florencie/Palazzo Vecchio Veškeré sbírky rodu Medicejských: přístroje, medaile, vázy, drahé kameny = roztříděno podle druhu, uloženo ve zvláštních skříních ROZTŘÍDĚNÍ: manýristické uspoření světa: THEATRUM MUNDI = DIVADLO SVĚTA cíl: ukázat encyklopedičnost DĚLENÍ: (liší se od dnešního dělení, po celou renesanci a dál)