- Foto1 Picasso - geometrizace, stínování, portrét osoby není zobrazena tak, jak jsme na to zvyklí, není to 3D obraz někam zasazen, je zploštěn, objem se ztratil, to je ZÁSADNÍ - ztrácí se perspektiva, která zobrazuje předměty menší či větší podle toho jak jsou daleko od pozorovatele - Foto 2 Verner Perspektiva - Z italštiny = jasně vidět, prohlížet si, mít vhled do něčeho (antické spisy, arabské) - V italské renesanci v poč. 15.století - F.Brunelleschi ji vynalezl (foto baptisterium S.Maria Dell Fiore) přes zrcadlo, princip dvojího obrazu - 1435 - latinská verze traktátu, 1436 - italská verze - popsány principy perspektivy (Alberti napsal) - Různé přístupy k perspektivě - Foto - jednooká perspektiva - Mezi pozorovatelem a jednookou perspektivou je prostředník - jedním oko se koukáme skrze okno/rám -co to má asi znamenat? :D - Mezi okem malíře a objektem je technická pomůcka, která má učinit naprosto objektivní , udává nám, jak to uvidíme (mřížka, sklo..) - Malíře nezajímá to, co není vidět (Alberti) - Vidět svět v renesanci znamená to, co člověk ví - Leonardo Da Vinci - Poslední večeře, Trattato della Pittura - Sfumato - technika, která změkčuje obrazy - Raně renesanční obrazy - jasné čiré světlo,osoby jako ve vakuu, nic mezi pozorovatelem a obrazem X Leonardo vidí a maluje mlchu a dým, vše co je mezi námi - Foto - Dieler,Skofilio . pavilon expo, kde byla uměle vyráběna mlha - Foto - Pozdě středověké vlámské malířství 14.století - objem vzduchu už si uvědomovali tehdy, je vidět perspektiva v okně - krajina - Foto - Dan opět spí - Obraz nemá zobrazovat, že ten den bylo zrovna oblačno/jasno (to by chtěl Leonardo), udělá se ideální výcuc toho, co se vidí, ne atmosférické jevy - Od dob renesance je malování sdělování toho, co je ve světě, jde o ideální zobrazení světa, ne toho, jak opravdu vypadá - Věda nemůže být jen to, co vidíme, ale to co vidíme musíme podřídit našemu rozumového chápání