1. A) Přetěžování v důsledku nekázně, spektrum zatěžování, cyklické namáhání, únava a lomy. Vliv vnitřní dynamiky -vyvažování, eliminace rezonančních stavů -tlumiče, mechatronická zařízení, autoregulace a zpětná vazba (ABS aj.). Opotřebení a jeho následek rázy ve vazbách, dodatečné vymezování vůlí, kontaktní únava. Stereostatická neurčitost a účinek nerovnoměrného rozložení sil, příklad -brzdy automobilu, záběr ozub. kol, vyrovnávání účinků -např. tlakotěsné víko, diferenciál.
1. B) Druhy pružin podle namáhání - ohýbané, zkrucované, pryžové (silentbloky), pneumatické ZKRUCOVANÉ - šroubovitě vinuté tlačné; tažené, zkrutné tyče OHÝBANÉ - pružnice vozidel, plochá péra ŠROUBOVĚ VINUTÉ - namáhané kroucením, max. napětí v krutu (τ= kα. 8 . F . D / ( π.d3) ≤ τD), materiál kalená ocel (τD= 250 až 400 MPa), deformace pro jeden závit (ve směru osy = y1= 8 . F . D3/ ( G . d4)) .pružina po deformaci obsahuje energii, kterou může opět vydat, sklon charakteristiky je označen „tuhost pružiny“ PRUŽINY NAMÁHANÉ OHYBEM - listová zpruha (vozidla), talířové pružiny Belleville PRYŽOVÉ SILENTBLOKY - vulkanizováno na kov ~ silon, tvrdost 30 až 70 HSh, schopnost tlumení (velké vnitřní tření) PNEUMATICKÉ PRUŽINY - Pneumatické pružiny mají progresivní charakteristiku (se zvětšující se deformací roste i jejich tuhost).