Úvod • Koncem 20. století je slovník manažeru a dalších odborníku na disciplínu managementu obohacen slovy proces, procesní, procesní rízení, merení procesu. • Je tomu tak též díky novému vydání mezinárodního standardu pro požadavky na systémy managementu jakosti ISO 9001, který prinesl cerstvý vánek do sveta procesu.
• není kolem procesu ztropen príliš velký humbuk? • nezacalo se díky módnímu pojmu trochu zapomínat na management jakosti a jakost produktu? • mnohé systémy managementu se honosí módním hávem “procesního rízení”, diagramy, mapami, metrikami2 • nekdy se zjistí, že se úplne zapomnelo na skutecnou spokojenost zákazníka a otevrený dialog s ním ve smyslu “náš zákazník - náš pán”, prípadne soudobeji a výstižneji “náš zákazník - náš partner”.
• procesy za to nemohou • ty tady jsou a byly už dlouho pred tím, než jsme jim takto zacali ríkat. Jsou jakýmsi prirozeným zpusobem “delání vecí” • procesní prístup by mel zpruhlednit pohled na veci • mel by usnadnit jejich pochopení, zvládnout jejich efektivní usmernování • procesní prístup by mel umožnit videt príležitosti pro zlepšování a tyto využívat ve prospech organizace a všech zainteresovaných stran.