Co je to management? Souhrn všech činností, které je potřeba udělat, aby byl zabezpečen chod organizace. Trojí význam slova management 1. Specifická aktivita (profese) - vertikální a horizontální propojení (vazby podřízenosti/nadřízenosti, spolupráce se stejně postaveným spolupracovníkem) 2. Skupina řídících pracovníků (personifikace pojmu) 3. Vědní disciplína (s prvky umění) Klíčová slova: management, manažer, manažerské funkce, úrovně managementu, prostředí managementu Rozdíl mezi managementem a řízením - pokud jsou dobře chápány, tak mezi nimi rozdíl není. Management - Souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace - Umění dosáhnout toho, aby lidé udělali to, co je třeba - Umění rozdělit práci jiným - Soubor názorů zkušeností doporučení přístupů a metod, kterých vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení cílů organizace (podnikatelských záměrů) - Mobilizace a aktivace všech zdrojů a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci Typické rysy soudobého managementu − Specifické aktivity zaměřené na to, aby lidé dělali, co je třeba − „tah na branku“ - vše je podřízeno cíli při zohlednění výkonnosti organizace − Priority, hierarchie cílů − Rychlé změny, turbulentní globalizované prostředí (prostředí náhlých, prudkých změn s riziky globalizace) − Riziko - identifikace, podstupování, respektování, minimalizace Úrovně managementu - Manažeři první linie (lower management) - předáci, mistři, vedoucí dílen apod. Jsou přímo v kontaktu s nejnižšími pracovníky. - Střední manažeři (middle management) - manažeři závodů, vedoucí různých útvarů (prodej, nákup, personální oddělení,…) - Vrcholoví manažeři (TOP management) - reprezentují firmu, koordinují všechny činnosti, vytvářejí strategie a koncepce, zodpovídají za výsledky podniku