1 Úvod Odvětví cestovního ruchu získávalo v minulém století postupně na významu. Díky tomu je dnes cestovní ruch brán jako odvětví národního hospodářství, které výraznou měrou přispívá k tvorbě hrubého domácího produktu. Kromě ekonomických přínosů přinesl cestovní ruch lidem i možnost odpočinku a odreagování od zaběhnutého každodenního stereotypu. V posledních desetiletích bojuje cestování aktivně proti všudypřítomné globalizaci, protože jeho prostřednictvím mohou lidé poznávat místní zvyky a tradice na celém světě. Se současným rozvojem cestovního ruchu souvisí i vznik jeho rozličných forem. Jednou z nových forem cestovního ruchu je vinařská turistika. Celosvětově je tato forma cestovního ruchu rozvíjena nejen v tzv. starých vinařských zemích (jako je Francie, Itálie, Španělsko), ale stále více se dostává do popředí zájmu nových zemí jako je například Austrálie, USA, Nový Zéland i Jižní Afrika. V našich podmínkách jsou nejlepší podmínky k jejímu rozvoji na jižní Moravě. Důvodem je zejména fakt, že na jižní Moravě se vyskytuje přes 96 % všech ploch vinic v ČR. Tato forma cestovního ruchu může být prospěšná všem zúčastněným skupinám. Turistům může přinést nové poznatky o pěstování révy vinné, o podmínkách výroby vína, správné degustace i rozpoznání rozmanitých chutí a vůní, které víno nabízí. Vinařům může být prospěšná tím, že jim přivede nové a věrné zákazníky, a tím napomůže k propagaci jejich značky vína. V neposlední řadě z rozvoje turistiky mohou prosperovat i obce, na jejichž území se vinařská turistika provozuje.