Studijní text, který máte před sebou je určen především pro studující doplňkového pedagogického studia připravující se na edukativní profesionální působení na mládež. Každodenní pracovní kontakt s dospívajícími obojího pohlaví vyžaduje orientaci pedagoga v rozmanitých situacích, z nichž nejedna překračuje běžný rámec natolik, že se stává problémovou, někdy až kritickou. Větší šanci na zvládnutí takových situací v zájmu pedagogických cílů má jistě ten, kdo se může opřít o poznatky z lidské psychologie nejen v souvislosti se žáky, případně jejich rodiči, vlastními spolupracovníky atd. ale i pokud jde o něj samotného. Přitom výhoda vědeckých psychologických poznatků oproti individuální laické zkušenosti spočívá při nejmenším v tom, že byly shromážděny systematicky a kriticky za pomoci ověřených metod a postupů, a tak do určité míry eliminují omezenost každého individuálního poznávání. K hlavním úkolům předkládaného skripta je seznámit studující se základními pojmy obecné psychologie a jejich hlavními souvislostmi. Základní orientace v nich je nezbytná pro porozumění odborné literatuře i pro efektivní komunikaci mezi poučenými pedagogy i dalšími odborníky zabývajícími se lidmi a působením na ně. Předpokladem využití obecných psychologických poznatků v širokém spektru situací ovšem je nejen jejich porozumění ale zejména tvořivá aplikace do konkrétních podmínek podepřená jejich domyšlením v situacích tady a teď.