ÚVOD Význam silniční dopravy v posledních desetiletích roste a zaujímá důležité postavení mezi ostatními druhy dopravy. Silniční nákladní doprava se vyznačuje dobrou mobilitou, kdy je možné dodání zboží prakticky až ke dveřím domu a oproti jiným druhům dopravy disponuje relativně krátkými dodacími lhůtami na krátké a střední vzdálenosti, kdy i cena za přepravu je velmi výhodná. Silniční nákladní doprava je však limitována hmotností a objemem přepravovaných věcí, proto není univerzální dopravou pro všechny typy zboží, věcí a zvířat. Vnitrostátní silniční doprava je charakteristická individuálně pro každý konkrétní stát a záleží na jednotlivých státech, jaké podmínky pro dopravce vytvoří a to nejen z právního hlediska, ale zejména technického, jako je dopravní infrastruktura a kvalita služeb. Od těchto faktorů se potom odvíjí ceny za přepravu, dodací lhůty a jiné důležité ukazatele. Ačkoliv je Česká republika členem Evropské unie a řídí se nařízeními a doporučeními Europarlamentu, trvá někdy řadu let, než zakotví do českých předpisů přejaté úpravy, což obvykle způsobuje komplikace, neboť tyto nařízení platí v okolních státech.
Cílem práce je navrhnout fiktivní firmu, která začíná působnost na trhu vnitrostátní silniční nákladní dopravy bez předchozího uplatnění. Pro vstup nového dopravce na trh je nutné definovat, jak splnit podmínky pro podnikání, získat oprávnění a povolení pro provozování dopravy. Pro zapsaní do živnostenského rejstříku a získání koncese je zapotřebí zvolit vhodné obchodní jméno a řádně označit dopravní prostředky dle platných předpisů. Důležité je stručně charakterizovat profil firmy, zejména její organizační složení.