KOMPONENTY PROCESNÍHO ŘÍZENÍ • určení klíčových (hlavních) procesů včetně určení vlastníků a zákazníků těchto procesů • v rámci popisu procesů i jejich mapování a tvorbu procesních map (procesního modelu podniku) pro zachycení procesního systému řízení • využití procesních map (modelů), pro hodnocení nákladové náročnosti procesů a zvyšování jejich efektivnosti • trvalé zlepšovaní procesů a měření jejich výkonnosti • kvalita je ve společnosti chápána hlavně jako požadavek standardů kvality, které vychází z procesního modelu • informační technologie ve společnosti jsou podporou procesů • zatímco procesní model tvoří základnu procesního řízení, strategické řízení je chápáno jako vrchol „pyramidy“ procesního řízení • řízení kompetencí je chápáno jako systém umožňující obsazovat role v jednotlivých procesech (řídících i klíčových) takovými pracovníky, kteří pro ně mají adekvátní znalosti a schopnosti.
CHARAKTERISTIKA PROCESNĚ ŘÍZENÉ FIRMY
Dle ISO 9001 je proces: ucelená sestava vzájemně souvisejících (či působících) činností, které mají vstupy a výstupy, jenž má přidanou hodnotu pro svého vnitřního či vnějšího zákazníka, je opakovatelný,……………… Cílem procesního řízení je rozvíjet a optimalizovat chod společnosti způsobem, který: - definuje pracovní postup (proces) jako ucelený sled aktivit napříč podnikem, - pro každý proces definuje jeho vstupy, výstupy a odpovědnosti, - definuje osobní zodpovědnost za proces i za každou aktivitu, - nastavuje systém měření výkonnosti procesů, - sleduje a vyhodnocuje každý proces, tak, aby: - byla dodržována kvalita produkce daná měřenými parametry, - byly optimálně využívány dostupné zdroje, - byla průběžně zvyšována výkonnost podniku dle předem známých a měřených kritérií.