Současný stav v ČR ?? ……zatímco 93 % organizací, uvedených na seznamu největších am. společností: Fortune 500, je procesně organizováno, v České republice to je přibližně 30% podniků ze seznamu Czech Top 100. Z toho je patrné, že tuzemští manažeři procesnímu řízení příliš pozornosti nevěnují, či se mu dokonce vyhýbají.
Tradiční model řízení a procesní management • základ: hierarchická dekompozice organizační struktury • podnik je rozdělen na provozovny, odbory, úseky se samostatnou agendou a odpovědností • útvary kolem sebe často vytváří bariéry, zejména komunikační a informační, čímž ohrožují celkovou kvalitu činností Procesní management: • procesní organizace se snaží organizovat a řídit práci jako ucelený proces, dále dekomponovaný na jednotlivé, vzájemně logicky provázané subprocesy • Hierarchizace: skupiny procesů, procesy, subprocesy, činnosti, detaily činností
BPM a BPR Komponenty procesního řízení • určení klíčových (hlavních) procesů včetně určení vlastníků a zákazníků těchto procesů • v rámci popisu procesů i jejich mapování a tvorbu procesních map (procesního modelu podniku) pro zachycení procesního systému řízení • využití procesních map (modelů), pro hodnocení nákladové náročnosti procesů a zvyšování jejich efektivnosti • trvalé zlepšovaní procesů a měření jejich výkonnosti • kvalita je ve společnosti chápána hlavně jako požadavek standardů kvality, které vychází z procesního modelu • informační technologie ve společnosti jsou podporou procesů • zatímco procesní model tvoří základnu procesního řízení, strategické řízení je chápáno jako vrchol „pyramidy“ procesního řízení • řízení kompetencí je chápáno jako systém umožňující obsazovat role v jednotlivých procesech (řídících i klíčových) takovými pracovníky, kteří pro ně mají adekvátní znalosti a schopnosti.