Studijní materiál: Charakteristika evropských produktů cestovního ruchu, jejich propagace a institucionální zabezpečení cestovního ruchu v EU
Skrýt detaily |
Oblíbený
1 PRODUKT CESTOVNÍHO RUCHU
Produkt cestovního ruchu je souhrn veškeré nabídky soukromého či veřejného subjektu podnikajícího v CR nebo CR koordinujícího. Patří mezi tzv. kontrolované faktory, tzn., že je součástí marketingového mixu. Jedná se o zboží (suvenýry, knižní průvodci, mapy apod.) nebo služby (ubytování, stravování, doprava, služby průvodců apod.). Cestovní ruch je odvětvím, jehož produkt (soubor jednotlivých služeb, nebo častěji balík služeb - „package“) je vysoce specifický. Produkt CR je typický svou komplexností, snadnou napo-dobitelností, subjektivitou „prožívání“ spotřeby produktu, snadnou nahraditelností produk-tu (výběr destinace, typu, částečně i kvality), vysokým podílem lidské práce a dotvářením lidským faktorem. Uvedené obecné a současně i trvalejší znaky produktu jsou doplněny vlivem současných trendů - požadavkem individualizace package i jednotlivých služeb, rozšiřováním technologických možností, on-line poskytováním služeb (informace, rezerva-ce, odbavení klienta apod.), zvyšováním kvality služeb se současnou diferenciací jejich kvality podle stále menších segmentů trhu, rozšiřováním sortimentu (nové druhy sportů, programovaná nabídka aj.), rostoucí implementací informační technologie. Na kvalitní produkt CR by měl být uplatňován koncept tří úrovní produktu. (UHK, ©2012)