1. Charakterizujte výnosy podniku. Jak se liší od peněžních příjmů?
Peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité účetní období bez ohledu na to, zda v tomto období došlo k jejich inkasu. Tím se liší od příjmů, které vyjadřují skutečné, nám zaplacené částky, v daném období bez ohledu na to, zda v tomto období vznikly.
2. Charakterizujte tržby podniku.
Peněžní částky, které podnik získal prodejem výrobků, zboží a služeb v daném účetním období. Jsou rozhodující složkou výnosů a hlavním finančním zdrojem podniku, který slouží k úhradě jeho nákladů a daní, výplatě dividend a jeho rozšířené reprodukci.
Zahrnují zejména - tržby z prodeje výrobků a poskytnutých služeb - tržby z prodeje nakupovaného zboží a za prodané zásoby materiálu - nepotřebné stroje a jiné zařízení - tržby za prodané patenty, licence...
3. Definujte náklady podniku. Jak se liší od peněžních výdajů?
Náklady podniku jsou dvojího pojetí - účetní pojetí nákladů - pro externí uživatele - vymezuje náklady jako peněžní ocenění spotřeby výrobních faktorů vynaložených podnikem na jeho výkony a ostatní účelově vynaložené náklady - manažerské pojetí nákladů - využíváno manažery v řízení - zahrnuje mezi náklady i to, co skutečně bylo obětováno a definuje náklady jako v penězích vyjádřené oběti na statcích a výkonech, učiněné pod zorným úhlem dosažení většího užitku - charakterizuje nejen to, co bylo v penězích zaplaceno, ale vše, co bylo obětováno
- výdaje jsou zmenšení objemu finančních prostředků, vznikají v okamžiku úhrady - náklady představují použití prostředků podniku pro určité výkony, vznikají v okamžiku spotřeby
4. Popište ekonomické pojetí nákladů
= manažerské pojetí nákladů - využíváno manažery v řízení - zahrnuje mezi náklady i to, co skutečně bylo obětováno a definuje náklady jako v penězích vyjádřené oběti na statcích a výkonech, učiněné pod zorným úhlem dosažení většího užitku - charakterizuje nejen to, co bylo v penězích zaplaceno, ale vše, co bylo obětováno
5. Co to jsou oportunitní náklady? Uveďte 3 příklady
= alternativní náklady (náklady obětované příležitosti - ušlý výnos, který je ztracen, když zdroje nebyly použity na nejlepší ušlou alternativu