1. Změny v hospodářské činnosti a v životě - 20. století - principy dělby práce - - konec 20. století - nasycení trhu - podstatné změny v úloze lidí Důsledek - růst životní úrovně - telekomunikace a internet - prodlužuje se věk lidí - rozvoj finančních a pojišťovacích služeb 2. Definice služeb - každý úkon, pro který existuje poptávka, cena se tvoří na určitém trhu - nehmotné statky, kdy ke spotřebě dochází v okamžiku jejich výroby - vysoce heterogenní, nehmatatelné, okamžité, vyráběné v úzké interakci se zákazníkem 3. Definice služeb dle určujících prvků služeb: a) změna stavu osoby nebo statku b) uskutečňuje se se souhlasem dané osoby c) změny se konají na cizím vlastnictví, nemůžou být skladovány 4. Vlastnosti služeb - Nehmotnost - neoddělitelnost - heterogenita (proměnlivost) - pomíjivost - nemožnost vlastnictví - obtížná vyjádřitelnost hodnosty 5. Nehmotnost - Příčinou je, že zákazník: • obtížně hodnotí konkurující si služby
•
obává se rizika při nákupu
•
důraz na osobní informace
•
pro hodnocení používá cenu - Management musí reagovat:
•
omezení složitosti poskytování služby
•
hmotné podněty
•
osobní doporučení
•
zaměřit se na kvalitu služby