Pojem marketing je v kulturní sféře, jejíž součástí pa-mátkové objekty jsou, již známým pojmem. Někdy je mylně zužo-ván pouze na propagační aktivity a komunikaci s veřejností, ale obecně lze říci, že i kulturní instituce si vytváří a řídí se marketingovými strategiemi. Marketingové strategie pomáhají kulturním institucím přinášet své „produkty“ na trh. V případě památkového objektu na „trh volného času“, „trh vzdělávání“, „trh vědeckých výzkumů“, případně „trh umění“. Kulturní insti-tuce nabízí široké možnosti trávení volného času, u něhož spo-lečnost klade stále vyšší nároky na úroveň jeho náplně. Tato nabídka se stává také součástí průmyslu cestovního ruchu. Stejně tak ale památkový objekt nabízí možnost se jeho pro-střednictvím vzdělávat, což jde ruku v ruce s rozvíjejícím se mimoškolním vzděláváním, ale také s možností škol (v rámci formálního vzdělávání) zařazovat do osnov výuky programy ve spolupráci s těmito institucemi. A konečně jsou památkové objekty předmětem estetických a uměleckých prožitků.