Člověk je součástí přírody i tvůrcem svého vlastního umělého prostředí současně. Tento rozpor je starý jako organizovaná lidská společnost - vznikl v období, kdy lidé začali s pěstováním rostlin a chovem zvířat. Příroda od této doby slouží lidem jako zdroj k uspokojování jejich potřeb a v tom smyslu do přírody a krajiny zasahují a přeměňují ji. Teprve v posledním období si část lidí začíná uvědomovat, že úspěšné ochránění přírody a přírodních prvků je základním předpokladem zachování života na naší planetě. Předmět „Ochrana přírody“ je vyučován pro tři ze čtyřech hlavních studijních oborů na FLE a také pro studijní obory na dvou dalších fakultách ČZU. Pro obor Aplikovaná ekologie je tento předmět profilový a je součástí Státních bakalářských i Státních závěrečných zkoušek. Pro řadu dalších studijních oborů je problematika ochrany přírody zařazena jako součást jiných odborných předmětů - např. Člověk a biosféra nebo Ochrana životního prostředí. Přes všechny uvedené skutečnosti a značný rozsah výuky tohoto předmětu, chyběly dosud ucelené studijní texty; studenti byli odkázáni pouze na přednášky, event. dílčí literární prameny, řadu legislativních norem a informace přístupné přes internet. Jsme si vědomi, že šíře problematiky a roztříštěnost dílčích informací představuje značný problém při shromažďování studijních materiálů a zejména orientaci v nich. Především za situace, kdy je tento klíčový předmět vyučován ve zkráceném rozsahu během jediného semestru. Předkládané studijní texty si kladou za cíl pokusit se pokrýt celou problematiku Ochrany přírody, tak jak je na FLE vyučována. Jednotlivé kapitoly by zejména v druhých a třetích úrovních měly obsahovat i rozšiřující informace a příklady, které není možné z časových důvodů do běžné výuky zařadit, ale pro pochopení celé problematiky jsou přesto důležité.