POJETÍ ČLOVĚKA VE STAROVĚKU - počátky fie spojeny se vznikem přírodní fie Milétské školy - obrat fie k člověku: - SOKRATES o jeho postoj v Platónově interpretaci o teze: „Poznej sám sebe“ - člověk e zabývá řadou různých předmětů a přírodními ději, ale měl by nezajímat sám o sebe, jak správně žít = etická otázka o čl. by měl pochopit to, co to je dobro » co to je mravní dobro? - nejednoznačné vymezení, čl. se snaží najít cestu k dobru a návod pro svůj život o myšlenka dobra jako čehosi všeobecně platného o kdyby lidé věděli, co je to dobro, konali by ho o » důraz na znalost dobra, která člověka učiní dobrým o dobro člověku prospívá, je užitečné (pro všechny) o s Platónem zakládají fii, která vychovává člověka, fie je zdokonalením lidské duše, pečuje o ni o obrat k člověku spojen s kritikou sofistického učení o starořecká sofistika je také obrácena k člověku o člověk je jednoznačné individuum o učení není jen obecným návodem lidského jednání, ale jde o návod pro jednotlivce, jednání přináší úspěch, užitek o u sofistů se objevují myšlenky, že dobro lze vymezit u každého člověka zvlášť (žádné hledání) » dobro je relativizováno, vztahuje se k jedinci, existence obecného dobra popírali. člověk si sám stanovuje, co dobro je