Většina organizací má nějaký účel a zřetelný důvod své existence. Zjednodušeně řečeno, podnik existuje, aby vytvořil zisk. Nicméně ale, za takovým zřejmým účelem, každá organizace má svůj vlastní unikátní důvod pro svou existenci, který poskytuje smysl a směr jejím aktivitám.
Organizace neexistuje ve statickém prostředí. Změny v technologii, ekonomických podmínkách, politice státu a v jiných oblastech mohou ovlivňovat vyhlídky (šance) pro úspěšné plnění účelu organizace. Manažeři proto musí sledovat vnější prostředí a porovnávat je s vnitřními vlastnostmi organizace. Rychle se orientovat a adaptovat.
V této souvislosti se často uvádí příklad amerických železnic. Společnosti, které je vlastnily nesledovaly změny v prostředí a zcela ignorovaly potřebu uvažování o účelu a důvodu existence železnic. Počátkem 20. století byla železnice skutečně nejrychlejší a nejefektivnější formou dopravy. S rozvojem automobilové a letecké dopravy však začala ztrácet své zákazníky. Společnosti, které vlastnily železnice nevyužily své výhody. Přes vysoké kapitálové vybavení nenakupovaly ani automobilovou ani leteckou techniku. Dostaly se téměř do úpadku a ještě dnes jsou závislé na příspěvku od státu. Jen tak mají zaručeno přežití.