Dokonale konkurenční trh - K interakci mezi nabídkou a poptávkou dochází na trhu, prostřednictvím nabídky a poptávky. Pro analýzu tvorby tržní ceny je používán model, jenž předpokládá dokonale konkurenční trh. Dokonalá konkurence představuje jeden z nejstarších a nejpropracovanějších modelů v rámci teorie firmy. Vymezení pojmu dokonalá konkurence pro potřeby pochopení problematiky realitních trhů je poněkud širší a zahrnuje následující podmínky, abychom mohli považovat trh za dokonale konkurenční:
• Velké množství prodávajících a nakupujících - produkce každé firmy je jen „kapkou v moři“ celkové produkce daného statku. Není-li tato podmínka splněna, firma má sílu na to, aby změnou ceny snížila prodávané množství. Velké množství nakupujících umožňuje, aby firmy nebyly v područí jediného odběratele.
• Dokonalá informovanost kupujících - tato podmínka bývá splněna pouze na územně centralizovaných trzích, jako jsou například burzy. V případě trhů územně rozptýlených, jako jsou např. restaurační služby, hotely, cukrárny atp. nemívají kupující k dispozici všechny informace.
• Homogenní produkt - spotřebitel se rozhoduje o koupi výrobku výlučně podle ceny, nebere v úvahu jiná hlediska, např. kvalitu výrobku či pověst firmy. Tuto podmínku splňuje jen málo výrobků a služeb, téměř všechny výrobky spotřebního průmyslu a služby jsou heterogenním produktem
• Volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu)
• Nulové náklady na změnu dodavatele - otázka možnosti vstupu firmy na daný trh je spojena s překážkami vstupu do odvětví. Některá odvětví nemají téměř žádné překážky vstupu. Typické překážky vstupu jsou (vysoké fixní náklady, kontrola zdrojů, nezbytných pro výrobu, právní restrikce v podobě patentů, ochranných práv autorů, udělení výsadního práva pro činnost firmy státem).