• Reality jsou jedním ze základních hmotných investičních aktiv, za další lze považovat akcie, dluhopisy a komodity. • Podle klasické ekonomické teorie, za základní faktory hospodářského růstu lze považovat: * půdu * práci * kapitál • Tyto faktory se označují v ekonomii za výrobní faktory. • Obecné výrobní faktory však reálně existují jen v konkrétních formách - v podobě specifických výrobních faktorů. • Specifické výrobní faktory jsou konkrétní pozemky, budovy, kapitálové statky (např. stroje) a pracovní profese, které jsou specializované pro výrobu konkrétních statků. • Jak se dozví člověk, do čeho má investovat, za jakou cenu a jaké množství? • Odpovědi na tyto a podobné otázky lze nalézt v existenci trhu a jeho významu, který má v ekonomickém koloběhu (abychom tento systém pochopily, budeme uvažovat nejjednodušší případ - ekonomiku, která se skládá ze sektorů domácností a firem). Trh rozhodně není samoúčelný, má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky co, jak a pro koho vyrábět • Trh je spořádání, při kterém na sebe vzájemně působí prodávající a kupující, což vede ke stanovení cen a množství statků (výrobků či služeb). Jinak řečeno, trh je oblast ekonomiky, ve které dochází k směně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny statků. • Trhy si můžeme rozdělit podle následujících hledisek: a) podle územního hlediska: místní - vztahuje se bezprostředně k určitému místu (např. městský trh) národní - rozumí se trh v rámci státního celku světové - je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná b) podle počtu zboží, které na trhu sledujeme: dílčí - je trhem, na kterém se prodává a kupuje jediný druh statku (např. realitní trh) agregátní - je trh veškerého zboží
Dokonale konkurenční trh • Dokonalá konkurence představuje jeden z nejstarších a nejpropracovanějších modelů v rámci teorie trhu. Abychom mohli považovat trh za dokonale konkurenční, musí být splněno: 1) Velké množství prodávajících a nakupujících 2) Dokonalá informovanost kupujících 3) Homogenní produkt 4) Volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu) 5) Nulové náklady na změnu dodavatele