Cílem této diplomové práce je objasnit základní specifika konstrukce a techniky jízdy jednostopých motorových vozidel, ucelit přehled prvků pasivní bezpečnosti, nastínit problematiku týkající se změny polohy těžiště motocyklu a zobrazit deformace po dopravní nehodě.
Téma týkající se motocyklů jsem si vybral, protože je v současné době velmi aktuální. Ze statistik je zřejmé, že počet dopravních nehod motocyklistů je poměrně vysoký a zranění bývají těžká. Zvýšení pasivní bezpečnosti je jedním ze způsobů, jak tento problém řešit. Proto každá dílčí práce, která přispěje svými poznatky k vývoji nových bezpečnostních prvků, je přínosem.
V současné době je problém sehnat dostatek kvalitních publikací zabývajících se problematikou jednostopých motorových vozidel. Proto jsem čerpal především z internetových zdrojů a z rad odborníků zabývajících se touto problematikou.
Práce je rozdělena do několika kapitol, ale můžeme ji rozdělit na tři základní oblasti. První oblast se zabývá konstrukcí a specifiky techniky jízdy na motocyklu, druhá oblast je věnována pasivní bezpečnosti motocyklistů a třetí je věnována experimentálnímu výpočtu těžiště a posouzení deformací z hlediska umístění.