Všeobecně dopravní politika státu stanovuje podmínky pro fungování dopravních podniků - dopravců a jejich zákazníků -cestujících a přepravců . Jde o dopravní obsluhu území tj. o přepravní a dopravní procesy vnitrostátní i mezinárodní. Současně jde ale i o efektivnost hospodaření v dopravě mezi jeho jednotlivými subjekty, ať jsou státní, nebo privátní. Stát svou dopravní politikou vytváří rámec chování jednotlivých subjektů na přepravním trhu
Dopravní politika se tedy zabývá strategickým zaměřením dopravního systému (dopravní soustavy) státu a jeho strukturou s cílem optimalizovat podíly jednotlivých druhů dopravy na celkových výkonech dopravního systému, a to z hlediska jejich efektivnosti, vlivu na životního prostředí, bezpečnosti provozu, formou hospodářských opatření dané technickými, technologickými, ekonomickými charakteristikami odvětví. V rámci dopravní politiky je definována orientace jednotlivých dopravních odvětví, oborů. Jsou vytvářeny podmínky pro efektivní fungování dopravních podniků a dopravních institucí celé dopravní soustavy.
Obsah a pojetí dopravní politiky vychází ze státní hospodářské a sociální politiky je nástrojem k naplnění tam stanovených cílů. Hospodářská politika státu vymezuje strategické a naznačuje způsoby řízení reprodukčního procesu a na jeho základě i ;ých procesů. Hospodářská politika tedy závisí na státním zřízení. V závislosti na koncentraci a specializaci výroby, integračních procesech, změnách v životní úrovni stylu obyvatel se mění, resp. vyvíjejí, cíle hospodářské politiky a její metody, oje jejich dosažení.