Úvod - způsob učení a význam deskriptivní geometrie
Deskriptivní geometrie - dále DG - se zabývá rovinným zobrazením prostorových útvarů. Histo-ricky se DG v současné formě začala vytvářet až v druhé polovině 18. století. Rovinné zobrazení je vždy náročné na prostorovou představivost. U člověka se tato představivost začíná rozvíjet asi v patnácti letech. Každý člověk je ale jiný a každý má jiné schopnosti učení a chápání. Jakým způsobem bychom se měli tomuto předmětu učit: • Nejoptimálnější způsob učení je důkladně znát základní pojmy, s kterými se pracuje, a představit si to, co mám vytvářet. Skripta jsou tímto způsobem napsána, a proto vedle zobrazení v Mongeově promítání jsou nakresleny názorné obrázky, z kterých vidíte prováděnou konstrukci názorně. Kdo si takto dokáže vycvičit představivost, pro toho není DG problém a bude z něho dobrý technik, který dokáže navrhovat nové výrobky. • Druhý možný způsob je pracovat na základě dobré znalosti základních pojmů matematickou me-todou se znalostí cíle, ke kterému se chci dostat. Je nutná dobrá znalost základních úloh a jejich postupného využívání. Technik tohoto typu ale dokáže pouze dobře reprodukovat to, co se již po-užívá. • Zcela chybný způsob je učit se obrázkům, jak jsou nakresleny ve skriptech, nebo jak si je při hodinách nakreslíte do sešitu. Kdo takto myslí a naučí se jednat, nebude dobrým technikem a v životě bude mít značné problémy, protože se naučí řešit úkoly pouze intuicí, která je mnohdy chybná.
Toto je pouze obecný přehled, ale v praxi to tak je. Protože chcete býti techniky, tak si musíte vždy představit, jak konstrukce, kterou navrhujete, bude vypadat a jak se bude v určitém prostředí chovat. Technik by měl preferovat nejjednodušší řešení, nejpřehlednější a nejpřesnější - nejracionálnější. Výuka tohoto předmětu proto celkově představivost cvičí a rozvíjí, což je důležité pro každého člověka. I ten musí mít určitou představivost. Deskriptivní geometrie také umožňuje rozvíjení životní filozofie. Ke správnému řešení úloh v DG vede vždy několik řešení a ten, který je řeší, by se měl chovat efektivně. Tak je to i v normálním živo-tě, vždy můžete vše řešit různými způsoby a metodami, ale měli byste si představit, k čemu to povede.