Cílem této pomůcky, která je určena především kombinovaným studentům, ale i studentům v denním studiu je poskytnout základní poznatky o tom, jaká jsou určující východiska podnikové ekonomiky, co je jejím posláním a náplní, s jakými základními nástroji pracuje. Hned v úvodu je nezbytné zdůraznit, že ekonomika a ekonomické propočty nejsou samostatnou, nezávislou disciplínou, ale propojení ekonomiky jak s řízením, tak s technickými činnostmi je stále užší a provázanější, integrovanější. Existence této vazby není novinkou, jenom síla této vazby je stále významnější. Již od počátků, dnes již více než třistaleté historie ČVUT v Praze, se spolu s technickými disciplínami učily ekonomické, tenkrát nazývané hospodářské disciplíny. Ekonomika vývoje a výrobní přípravy produktů a procesů, přípravy prototypů, vlastní výroby, distribuce, prodeje, je odjakživa s jejich technickým řešením spjata.
Čtyřicet let budování socialismu tuto symbiózu narušilo, neboť rozdělilo pracovníky na techniky a ekonomy (kteří fakticky ale skutečnou ekonomiku neprovozovali). To je dělení nesmyslné, protože každá činnost, každý proces, každý produkt má svoji věcnou (technickou) a současně ekonomickou (finanční) stránku. Věnovat se pouze jedné z nich vede samozřejmě k neúplnému a často velmi špatnému řešení. Integrace technické a ekonomické stránky činností i produktů je nutná, nesporná a jedině možná. Základní ekonomické znalosti, zejména spojené s rolí nákladů, ale i dalších klíčových ekonomických veličin, minimálně v rozsahu, jak je zde prezentována, by měl mít každý pracovník podniku na jakékoliv pozici. Měl by je mít fakticky každý, protože jsou důležité i pro běžný život.