Ve fungující tržní ekonomice má finanční trh svoji nezastupitelnou úlohu. Je místem, kde se potkávají poptávka po finančních prostředcích s jejich nabídkou. Dochází k přerozdělování finančních prostředků od subjektů, které jich mají dostatek, k subjektům, které mají nedostatek finančních prostředků. Finanční sektor se v České republice v posledních letech dynamicky vyvíjí, především díky velké dynamice segmentu retailového a privátního bankovnictví. Obzvlášť v retailovém bankovnictví došlo k v poslední době k významným inovacím, zejména v oblasti platebních karet a platebních nástrojů. Také pojišťovnictví a investiční poradenství zažívá velký rozvoj. V případě konkrétních finančních produktů vysokou poptávku lze zaznamenat po úvěrových produktech (spotřebitelské úvěry, hypotéky, kreditní karty apod.). S tím také souvisí často diskutovaná aktuální problematika zadluženosti a nízké finanční gramotnosti české veřejnosti.
Během několika posledních let vstoupila na český finanční trh celá řada nových bankovních institucí převážně se zahraniční účastí, které zde nově založily svá nová sídla nebo prošly náročnými procesy fúzí a akvizic. Jedním z hlavních faktorů úspěšného působení na trhu je orientace na zákazníka a jeho potřeby. Vzhledem k osobní povaze finančních služeb a především k nutnosti interakce mezi poskytovatelem služeb a zákazníkem v průběhu procesu poskytování finanční služby je nutno zapojit do aplikace i další modifikaci marketingu, totiž marketing vztahů nebo-li implementovat CRM do podnikových strategií finančních ústavů. Tento způsob získávání zákazníků a zejména snaha o co nejširší záběr prodeje produktů se projevuje v současné době zaváděním služeb osobních finančních poradců (privátní bankovnictví).
Prostředí finančních trhů se vyznačuje stále intenzivnější konkurencí, která je také způsobena vstupem společností, které se tradičně poskytováním finančních služeb původně nezabývaly. Zákazníci jsou méně loajálnější a stále náročnější. Vyhovění jejich potřebám znamená vytváření stále pestřejší nabídky finančních produktů, včetně modifikace ostatních prvků marketingového mixu finančních služeb. V tomto kontextu lze zmínit nový fenomén tzv. kustomizaci neboli vytváření komplexní nabídky „šité na míru“ zákazníkovi ve všech aspektech.