Publikace, která se Vám dostává do rukou, vznikala na základě mých dlouhodobých zkušeností z výuky komunikačních předmětů na obchodně podnikatelské fakultě v Karviné SU v Opavě, a také díky možnosti hostování a výuky v komunikačních předmětech na zahraničních fakultách v rámci programu Erasmus v zemích jako jsou Turecko, Finsko, Holandsko, Rakousko a Polsko. Učební text Vyjednávání je určen studentům navazujících studijních programů v prezenční i distanční formě studia. Navazuje na dřívější publikaci z roku 2004 (Sobčíková), kterou zásadním způsobem inovuje a aktualizuje
Struktura učebního textu vychází vstříc jednak těm studentů, kteří se v průběhu studia s komunikačními předměty nesetkali, ale rovněž umožňuje těm z nich, kteří mají zkušenosti a znalosti v této oblasti, prohloubit teoretickou bázi a následně aplikovat na konkrétních případových studiích a cvičeních.
Oproti původnímu skriptu jsou zařazeny nově kapitoly: Vyjednávání z pohledu teorie komunikace. Osobnostní předpoklady vyjednavače a vyjednávači kompetence. Etika a etiketa ve vyjednávání. Zcela přepracovaná je kapitola věnující se vyjednávání v odlišných kulturách a konfliktům ve vyjednávání. Nově je zde věnována pozornost zdravé komunikaci, strategiím řešení konfliktů a zásadám principiálního vyjednávání a mediaci. Studenti se mohou rovněž seznámit s druhy manipulace ve vyjednávání a způsoby, jak se jim bránit. Důležitou součástí je kapitola věnována etice a etiketě ve vyjednávání. Jelikož pouze malá část studentů OPF absolvuje předmět společenský protokol, pokládala jsem za nutné uvést ve skriptu zdroje literatury a hlavní pravidla, kterými je nutné se při vyjednávání řídit. Seznam literatury v závěru textu obsahuje vedle standardních publikací i nejnovější publikace, které jsou k danému tématu dostupné.
Volba struktury jednotlivých témat pro učební text proběhla na základě zkušeností z výuky v seminářích věnovaných vyjednávání, komunikačním dovednostem a umění prezentace, a taktéž byla ovlivněna zpětnou vazbou studentů, kteří semináře absolvovali. Každá kapitola obsahuje teoretický vstup do problematiky, příklady aplikace daného tématu a využití v konkrétních komunikačních situacích. Jednotlivé kapitoly uzavírá praktická část (cvičení), která je určena pro týmovou práci v semináři, přípravu mini-případových studií, diskusí, hraní rolí, apod. Obecně formulované náměty k diskuzi mohou být následně vyžity jako témata pro projektovou práci seminářích.
Učební text Vyjednávání může být rovněž podnětem k samostatné práci a studiu v přípravě pro manažerskou a obchodní praxi. Doufám, že čas strávený nad učebním textem bude pro Vás inspirativní a povede k hlubšímu zájmu o komunikační předměty.