Firemní kultura znamená viditelné a neviditelné, vědomé i nevědomé myšlení, chování, vyjadřování se, prezentování se, dodržování určitých pravidel všemi zaměstnanci dotyčné firmy nebo organizace. Proč ale u řady společností spíš než o firemní kultuře můžeme mluvit o nekultuře?
Kulturu netvoří jen fyzické objekty, nýbrž i sociální procesy, to znamená uznávání určitých hodnot, stejné smýšlení a chování apod. jednotlivců a skupin. Tyto procesy probíhají neustále, takže se každá kultura s časem mění.
Firemní identita a image není to samé
Stejně jako národy (či jednotlivci) mají svou identitu, mentalitu, osobnost, charakter, tak také firmy mají svoji identitu a osobitost, tedy Corporate Identity, která může být i specifického rázu. Osobnost firmy se v každém podniku utváří jak směrem ven, tak i dovnitř. Její chápání veřejností, jinými firmami, partnery a zákazníky je nazýváno Corporate Image. Oboje není totéž. Corporate Identity může být budována s dobrým úmyslem či s nějakým cílem, avšak odezva na ni ve formě Corporate Image může být ve skutečnosti úplně jiná.
Kultura podniku nebo organizace (Corporate Culture, Organisational Culture) je vůbec oborem různých věd: humanitních, kulturně-antropologických, sociologie, psychologie, podnikového hospodářství a v něm managementu, marketingu či organizační teorie.
Změna paradigmatu (vzor, příklad) Existuje řada důvodů, proč pozměnit, přizpůsobit nebo zcela vyměnit firemní kulturu. Nejdůležitějším důvodem je skutečnost, že dobrá podniková kultura je významným faktorem pro zlepšení konkurenceschopnosti firmy. To proto, že kultura je spojena i s přísnějším dodržováním různých pravidel uvnitř firmy, což jí dodává lepší soudržnost a stabilitu.
Další velice důležitý důvod pro vypracování, zavedení a udržování dobré firemní kultury je, že zvyšuje kvalitu soužití a spolupráce všech jejich zaměstnanců. Zlepšuje i jejich motivaci a tím i produktivitu práce, inovační potenciál, potažmo celkové výsledky.