Společnost Pressplast (sídlo a místo podnikání ČR) vstoupila v průběhu roku 2011 na trh s plastovými výlisky. Rozhodla se oslovit v polovině června potencionální vytipované klienty adresovaným dopisem s přiloženým katalogem svých výrobků, jejich specifikacemi a cenami. Jeden z těchto dopisů s přiloženým katalogem zaslala také společnosti R (sídlo a místo podnikání ve Voroněži, Rusko).
Společnost R reagovala 18. 7. 2011 (14 dní po obdržení katalogu faxem, přičemž informovala společnost Pressplast, že žádá o dodání ve faxu specifikovaného množství zboží a typu výrobku, a to k datu 10. 9. 2011 FIX. Společnost Pressplast reagovala obratem e-mailem zaslaným na e-mailovou adresu v hlavičce faxu, že souhlasí, přičemž zároveň v těle e-mailu výslovně odkázala na svoje obchodní podmínky, které přiložila v PDF jako soubor (v nich byla mimo jiné obsažena doložka EXW INCOTERMS 2010).
K 10. 9. 2011 měla společnost Pressplast vše připraveno. Očekávaný odběr připraveného zboží nenastal, takže společnost Pressplast kontaktovala společnost R s žádostí o informaci, proč není zboží odebráno. Společnost R reagovala s tím, že žádná smlouva mezi stranami nevznikla, neboť společnost Pressplast nepotvrdila objednávku zboží.
Následně se strany prostřednictvím faxové komunikace dohodly, že již vyrobené zboží bude společností R odebráno v novém termínu 10. 10. 2011. V průběhu faxové komunikace si strany nevyměnily žádný odkaz na obchodní podmínky, ani strany Pressplast, ani strany R. V žádné z komunikací stran nebyla řešena platební podmínka.
1. Posuď otázku prvního stadia komunikace mezi stranami (tj. komunikace v měsíci červnu a červenci), zejména se zaměř na posouzení, zda mezi stranami vznikla smlouva.