Marketing a marketingové aktivity pronikly v posledních letech do činnosti prakticky všech organizací, institucí i celé společnosti. Z toho důvodu se stávají znalosti týkající se marketingu nezbytnými pro odborníky téměř ze všech oborů. Ukazuje se, že velká část studijních programů a oborů na nejrůznějších fakultách má ve svých curriculech zařazen předmět Marketing.
Předkládaný studijní materiál Základy marketingu byl zpracován v rámci rozvojového projektu MŠMT Modulární skladba ekonomických disciplin na UP v Olomouci. Je určen především studentům základního kurzu marketingu, zejména fakult a škol s „neekonomickým“ zaměřením. Představuje stručný, ale ucelený souhrn základních informací a poznatků o marketingu a může být dále rozvíjen v jiných prohlubujících předmětech - marketingový výzkum, strategický marketing a další předměty v oblasti aplikovaného marketingu - marketing služeb, marketing zdravotnictví, marketing neziskového sektoru apod. Obsah a struktura skript odpovídá základnímu kurzu marketingu v rozsahu 25-30 hodin přednášek (2 kredity).
Snažili jsme se, aby studijní text dopovídal současným směrům a tendencím, které se v marketingu projevují. Je zřejmé, že oblast marketingových aktivit se rozvíjí velmi dynamicky, a proto praxe mnohdy „předbíhá“ teorii. Proto jsme zařadili i kapitolu Nové trendy v marketingu. Učební text obsahuje v závěru každé kapitoly shrnutí, klíčová slova a kontrolní otázky. Umožňuje tak studentům prověřit si získané znalosti.
Naším přáním je, aby učebnice byla vyhledávaným zdrojem informací pro všechny studenty, kteří se s marketingem setkávají jak v rámci studia, tak i pro ty čtenáře, které marketing zajímá a chtěli by o něm získat ucelené a aktuální informace.