Cena vyjadřuje směnný poměr mezi směňovanými statky, neboli výše peněžní úhrady zaplacená na trhu za prodávaný výrobek. V marketingovém prostředí má důležité postavení, jelikož je nejpružnější část marketingového mixu, a to především kvůli tomu, že na rozdíl od ostatních částí marketingového mixu ke změně ceny může a dochází často. Navíc je to jediná část marketingového mixu, která produkuje příjmy a nevyžaduje náklady (ostatní části produkují pouze náklady). Další významnou vlastností je fakt, že tento nástroj umožňuje nejrychlejší reakci zákazníků. Už jen tyto tři významné vlastnosti ceny nám dávají představu o tom, jak důležitý je tento prvek v marketingu a vůbec i v celém podnikání a proto bychom ji měli klást zvláštní pozornost.
V této práci se budu věnovat metod její tvorby a uvedu názorné příklady, které můžeme vidět v marketingové praxi. Nejdříve si však ujasníme, jaké funkce cen jsou a to, co předchází tvorbě cen - rozhodování o cenách a jaké faktory mají na rozhodování vliv.