Držíte v ruce studijní materiál k předmětu Marketing, který vám bude sloužit v obou formách studia (denním i distančním) v rámci bakalářského studijního programu Management a ekonomika, obor Řízení a management průmyslového podniku a Personální management v průmyslových podnicích.
Předmět Marketing si klade za cíl jednak seznámit studenty s podstatou marketingu, marketingovou koncepcí a filozofií, jednak je naučit používat marketingové postupy a nástroje při řízení organizací a institucí. Tematicky obsáhne marketingovou problematiku od klíčových pojmů a podstaty marketingové koncepce přes kroky strategického marketingu až k marketingové taktice a současným trendům v oboru. Studentům tak poskytne ucelený pohled na marketing jako disciplínu i součást tržního systému.
Marketing je důležitou vědní disciplínou v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, ale - stejně jako každá jiná vědní disciplína - prochází vývojem. Současný marketing hledá rovnováhu mezi dvěma protichůdnými silami, tj. zákazníkem a cíli firmy, definovanými jejím vlastníkem nebo manažerem. Základním heslem marketingu je orientace na zákazníka a tedy uspokojování jeho potřeb. Druhým základním heslem je tvorba zisku v podmínkách tržního hospodářství. Marketing je důležitý jak pro malého podnikatele, tak pro velkou firmu.
Nejde přitom o disciplínu exaktní, naopak. Přestože principy marketingu a marketingového řízení jsou popsány v odborné literatuře a učebnicích, marketéři s nimi pracují a považují je za určitý rámec, který je naplňován podle specifik různých oborů a trhů. Tak zjistíme, že základní pravidla marketingu sice fungují v obecné rovině stejně, nicméně existují určité odlišnosti pro služby, průmyslovou výrobu, informační technologie, státní instituce apod.
To je však na marketingu právě zajímavé až fascinující: šedé teoretické znalosti získávají nepřebernou barevnou škálu díky jejich poučené i kreativní aplikaci v praktickém managementu nebo přímo v životě. Protože marketingové nástroje - jak uvidíme - ze života vycházejí a v životě se samozřejmě i uplatňují (neboť všichni jsme tak trošku podnikatelé i zákazníci…).
Důležité bude proto nejen pochopit klíčové pojmy, ale i osvojit si základní marketingové znalosti a dovednosti tak, abyste dokázali teoretické principy aplikovat do konkrétních praktických situací, uvědomit si, jak fungují marketingové nástroje i jak je využívat co nejefektivněji. V rámci studia získáte i další poznatky - co je výzkum trhu, jak se buduje značka, jak pracovat se zdroji informací v marketingu a mnoho dalších. Čeká vás ovšem i samostatná práce - samostudium, které bude vyžadovat aktivní přístup ke studiu a prospěje mu snaha o hlubší porozumění látce.