1 Definice jakosti, základní pojmy Jakost Q je měřitelná vlastnost. Je to míra splnění očekávání, nebo požadavků zákazníků na výrobek, či službu. Parametrů jakosti existuje obecně mnoho, jsou to např. · Spolehlivost, · estetičnost, · dostupnost a kvalita servisu, · míra odolnosti proti vnějším vlivům, atd. Zlepšování jakosti znamená redukci variability výrobků a procesů.
1.1 Systémy jakosti · TQM - USA, vznik v 70. letech · ISO 9000:2000 - Evropa. · Kaizen - Japonsko - životní filosofie, důraz na trvalé zlepšování.
1.1.1 TQM - Total Quality Management Vznikl na počátku 70. let v USA, nejednalo se o nic revolučního, jednalo se pouze o uplatňování metod orientovaných na zákazníka a jakost. Slovo TOTAL znamená vztahující se na celý proces.
Mezi základní teze TQM patří (velmi stručně) · Vedení prostřednictvím cílů - za jakost odpovídá management, zaměstnanec je aktivní složka podniku, chyby se řeší a proaktivně odstraňují, nehledá se vina kdo za ně může. · Podnikové zásady jakosti - podle jakých zásad pracovat, chování vůči zákazníkům1 · Dodavatelsko - odběratelské vztahy - zákazník dostane to co žádá · Nulový počet chyb - redukce chyb ve všech sférách podniku, chyby dělá každý, hledají se příčiny, netrestají se viníci. · Trvalé zlepšování a aktivní zapojení všech zaměstnanců - kroužky jakosti (nepovinná účast pracovníků) · Školení pracovníků Některé zásady převzali Japonci a dovedli k dokonalosti. To je princip Kaizen, který neznamená jen systém managementu kvality, je to jejich životní styl, neustálé zlepšování sebe sama.