Obecná pedagogika se zásadním způsobem podílí na profilu absolventa oboru Soci-ální pedagogika se zaměřením na etopedii ve studijním programu Specializace v pedagogice. Vybavuje jej nezbytnými základními poznatky pro rozvoj optimálního pedagogického myšlení pro fungování ve výchovně vzdělávací praxi výchovných a sociálně pedagogických zařízeních. Jako metadisciplína je základním fundamentem pro veškeré specializace v pedagogice.
Mají-li si studenti kromě poznatků osvojit i způsob myšlení, neboť pouze za tohoto předpokladu budou schopni využívat poznatků v praxi, je třeba, aby vedle předná-šek se průběžně seznamovali i s literaturou z daného oboru a konfrontovali různá pojetí a přístupy k pedagogické problematice. To je ve společenskovědním poznání velmi důležité, neboť tam neplatí absolutní ano, či absolutní ne. V tomto smyslu má předmět obecné pedagogiky vyzbrojit studenty rámcovými poznatky, intelektuál-ními dovednostmi a rozvinout u nich schopnost vést dialog s výchovně vzdělávací realitou, účinně do ní zasahovat, ale vidět i problémy v nových souvislostech.