Sociologie a společnost:vymezení sociologie a její vztah k ekonomii, význam sociologie pro ekonomy (management, marketing). Vymezení společnosti a její sociálně-ekonomické struktury. Sociální stratifikace:vymezení sociální stratifikace, její příčiny, příklady grafického znázornění stratifikované společnosti. Sociální status:vymezení sociálního statusu, prvky statusu
SOCIOLOGIE = společenská věda, která se zabývá složením společnosti (příp. jejích částí) a jevy a procesy, které v ní (příp. v jejích částech) probíhají;
EKONOMIE= věda, která se zabývá zkoumáním alokace vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby; Jiná definice: = věda, která se zabývá tím co a jak (příp. kde) lidé produkují (vyrábějí), distribuují (rozdělují) a konzumují (spotřebovávají);
Lidé : -jedinci : zaměstnanci (manažeři, řadoví zaměstnanci), spotřebitelé; -sociální skupiny: rodiny, pracovní skupiny, zájmové skupiny, organizace (podniky), politické strany; -společnost: obyvatelé určitého města, vesnice, regionu, sociální vrstvy, státu;
VÝZNAM znalosti vybraných problémů ze psychologie a sociologie pro ekonomy: pro management : KDO jsou zaměstnanci organizace: jaká je sociální struktura členů organizace (věková, profesní, kvalifikační apod.) - zajištění její optimální podoby (pro plnění cílů organizace); CO potřebují (očekávají v práci) - možnost přiměřené motivace k práci; KDE jsou další vhodní zaměstnanci na určitou pozici v organizaci - kde je hledat v organizaci nebo mimo ni v komunitě; pro marketing : KDO jsou spotřebitelé (resp. odběratelé): jaká je jejich sociální struktura (jaký mají věk, vzdělání atd. a podle toho jak žijí, pracují, tráví volný čas) - jak je správně oslovit cílenou reklamou; CO potřebují (očekávají na trhu): po čem je poptávka - co potřebují pro život (např. bydlení, práci, volný čas) - co jim nabídnout; KDE jsou: kde bydlí, pracují, tráví volný čas - kde je hledat pro nabídku určitých produktů.