1a. Podnik jako nezbytný systém podnikání Co je to podnik
- celek podnikatelské činnosti, provozovaný v rámci jednoho podnik. subjektu. - soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání, náleží k němu věci, práva a jiné majetkové hodnoty patřící podnikateli a sloužící k provozování podniku nebo vzhledem ke své povaze mají k tomuto účelu sloužit. - jako celek disponuje podnik svojí hodnotou - vzniká na základě ocenění všech složek - určitý celek podnikatelské činnosti, provozované v rámci jednoho podnikatelského subjektu - tvoří ho věcné prostředky , ale i osobní složka činnosti a právo s daným podnikáním spjaté - objekt, jež je základní podmínkou a nástrojem podnikání - systém, kt. se může sám strukturovat a řídit -vykazuje vlastnosti „životaschopnosti“ - plánovitě organizovaná samostatně hospodařící jednotka ve které probíhá proces zhotovování statků a poskytování služeb, odbyt statků a služeb a jejich spotřeba - chápeme jako kombinaci výrobních faktorů, jímž jeho vlastníci hodlají dosáhnout určitých cílů (nejčastěji obecný princip racionality zahrnující princip maximalizace příjmů a minimalizace vstupů) - sociální instituce , která má sloužit zájmům všech lidí, kteří v ní pracují a nikoliv soukromým cílům vlastníků - P nejen nakupuje a prodává, ale sám je předmětem obchodně-právních vztahů(prodej) - P lze přirovnat ke stroji, který je potřeba dobře zkonstruovat a použití - chápeme jako prostředek k realizaci cílů, které by jinak byly nedosažitelné
Z ekonomického hlediska ke každému podnikání je zapotřebí určitých podnikatelských zdrojů, které jsou typickým způsobem uspořádány a institucionalizovány v celek, nazývaný podnik. Tedy každé podnikání se realizuje prostřednictvím, nebo v podniku, který má obecné znaky, bez ohledu na jeho velikost. Vlastnosti a proměnné podniku ovlivňují úspěch v podnikání.
Podnik je relativně samostatná entita, může fungovat i samostatně. Mezi podnikatelskými procesy a podnikem je podobná analogie jako mezi fyziologií a anatomií.
Teoretici, specialisté v praxi a manažeři studují fenomén podniku, hledají jeho účinnou strukturu, metody a formy jeho založení, řízení, rozvoj, likvidaci apod.