Tržní cyklus: potřeby→ požadavky→ poptávka→ nabídka→ směna→ transakce→ trh→ potřeby
- trh = soubor kupujících a prodávajících, kteří se podílejí na určitých transakcích - potřeba = určitý pocit nedostatku či strádání, potřeba se stává přáním tím, že je specifikována tak, aby ji bylo možné uspokojit - poptávka představuje přání získat z peníze produkt určité značky - nabídka je jakýkoliv produkt, který dokáže uspokojit nějakou potřebu - směna -aktem získávání žádaného produktu -podmínky: -musí existovat min.2 subjekty -každý subjekt musí být schopen komunikace a dodání -každý subjekt může nabídku svobodně přijmout či odmítnout -každý subjekt má zájem o jednání s jistým subjektem - transakce představuje obchod s hodnotami mezi 2 a více subjekty (peněžní,barterová)
Vývoj podnikatelské koncepce 1) Výrobní - pop. přesahuje nabídku, spotřebitelé jsou zainteresováni na získání výrobku, zaměření se na efektivnost výroby a široký rozsah distribuce 2) Výrobková - zaměření se na trvalé zvyšování jakosti produktu, soustředění se na výrobek, ne na potřebu zákazníka 3) Prodejní - zaměření se na agresivní prodejní a propagační úsilí, cílem prodat to, co firma vyrábí 4) Marketingová - zaměření se na určování potřeb a požadavků cílových trhů a poskytování jejich požadovaného uspokojení účinněji a efektivněji než konkurence 5) Sociální marketingová koncepce - zohlednění globálních problémů společnosti na konci 20.stol. (růst populace, bída, …), uplatňování sociálních, ekologických a etických hledisek
Základní pilíře marketingové koncepce: a) cílový trh b) integrovaný marketing c) zákaznické potřeby d) rentabilita podniku