1. Co je manažerské účetnictví Výstižnou definici podává Král (1993): “ Manažerské účetnictví se obecně charakterizuje jako systém, který zobrazuje a zkoumá ekono-mickou realitu (eviduje, třídí, seskupuje, analyzuje) a uspořádává in-formace o podnikové činnosti do přehledů, výkazů a jiných podkladů, ústících do návrhů či opatření, které mají pomoci řídícím pracovní-kům při jejich rozhodování a řízení.”
Rozhodování není součástí manažerského účetnictví, protože rozhoduje manažer, ale je jeho cílem.
2. Faktory, které ovlivňují řízení a ekonomiku podniků v současném období.
2.1 Trh a konkurence - globalizace ekonomiky a světové trhy ( WTO) - formování tří “velkých” trhů ve světě USA (včetně Kanady a Mexika), Evropa - zejména EU a Dálný východ : Japonsko, Malajsie, Indočína, Čína, Vietnam . V současné době usiluje o své postavení ve světovém obchodě také Jižní Amerika. - vytváření mohutných nadnárodních společností - změnily se vztahy mezi výrobou, obchodem a spotřebou Dnes platí zásada: Musí se vyrábět ( a prodávat) to, co spotřebitel požaduje - roste úloha času - vyžaduje se 100% kvalita - vyžaduje se rychlá reakce na změny trhu - diversifikace pomáhá řešit situaci specializovaných firem tj. ne úzká specializace , ale zpestřování výroby (prodeje) Např. řezníci prodávají brambory v Praze.