Význam a funkce obchodu - Schärův zákon o 3 výrobky a 3 spotřebitelé = 9 různých cest o 3 výrobky, 3 spořebitelé a mezičlánek = 9 různých cest mínus 33% - obchod jako funkce činnost - nesouvisí přímo s národním hospodářstvím - obchod jako podnik, instituce - existence subjektů, které se zabývají obchodní činností (nákup za účelem prodeje) - 2 skupiny zboží o spotřební - Business to Customer (B2C) o pro výrobu a další podnikání - Business to Business (B2B) - mezinárodní obchod - obchod na vnitřním i zahraničních trzích, který se provozuje moderním způsobem - zahraniční obchod - vývoz a dovoz = souhrn exportních a importních činností - funkce obchodu o změna výrobního sortimentu na sortiment obchodní o překonání rozdílu mezi místem výroby a místem nákupu (prodeje) o překonání rozdílu mezi časem výroby a časem nákupu (prodeje) o zajišťování kvality - přetlak nabídky nad poptávkou → pečlivý výběr dodavatele (např. podle počtu reklamací) o zajištění racionálních zásobovacích cest - obchodní logistika o zajištění včasné úhrady
Hlavní změny spotřebních zvyklostí - snižuje se periodicita nákupu běžného zboží (chladící technika, automobily - dostatek peněz) - docházková vzdálenost není důležitá (auto, veřejná doprava, peníze) - zvyšuje se objem prodejů i zákazníků (životní úroveň, úvěry, leasing) - klesá podíl potravin a odívání (nikoliv rozsah prodeje absolutně) - rozšiřuje se sortiment vybavení domácností (roste počet bytů a úroveň) - vznikají nové sortimenty (výpočetní technika, video, audio, sportovní potřeby, hobby)