Činnost učitele a činnost dospělého učícího se mají společný cíl, který je dosahován v činorodé spolupráci. Výsledky vyučování závisejí na úrovni poznávací aktivity, samostatnosti, na úrovní sebevzdělávání a sebevýchovy. Vzájemné porozumění mezi učitelem a dospělým učícím se, výrazně ovlivňuje pedagogickou činnost. Vytvoření takového vztahu není jednoduchá záležitost, hodně záleží na vytvoření společného učebního cíle, který se dělí na několik etap : • příprava vyučování • začátek vyučování • průběh vyučování • závěr vyučování
Životní zkušenosti dospělých se musí odrazit v pedagogickém přístupu učitele k učícím se v různých formách studia. Cíl učitelé a studenta jsou málokdy naprosto totožné. Mezi těmito cíli může vznikat již první zdroj napětí. Náročnost učitele se může rozcházet s aspiraci studenta. Cíl může být studentem považován za příliš obtížný, což přinese frustraci dospělému, nebo naopak za příliš snadný, který zase nepřinese pocit uspokojení. V obou případech se průběh učení bude rozcházet s očekáváním učitele.