V této kapitole se dozvíte: • jaký má význam okolí podniku, resp. podnikatelské prostředí na činnost podniku a rozhodování manažerů; • jak rozlišujeme (členíme) okolí podniku, resp. podnikatelské prostředí; • jaké známe základní způsoby zkoumání okolí podniku, resp. podnikatelského prostředí; • jaké poskytuje příležitosti, příp. ohrožení okolí podniku, resp. podnikatelské prostředí.
Budete schopni: • přiřadit jednotlivé konkrétní složky podnikového okolí k obecnějším prvkům podnikového okolí, resp. podnikatelského prostředí; • uvědomit si význam a problémy analýzy okolí podniku, resp. podnikatelského prostředí; • identifikovat hlavní trendy vývoje; • určit cíle jednotlivých zájmových skupin (stakeholders).
1. Podnikatelské prostředí
Stojíme na prahu 21. století. Má být stoletím, které se v mnohém podle prognóz bude výrazně odlišovat od předchozích historických etap. Mají-li být podnikatelé na ně připraveni, musí si umět představit, jak tento svět bude v následujících desetiletích vypadat. Vše nasvědčuje tomu, že to bude svět (Souček, 1997): • globální, • měnlivý a turbulentní, • sofistikovaný, • intelektualizovaný, • interdisciplinarizovaný, • urbanizovaný, • propojený sítěmi, • ekologizovaný, • rozmanitý, • militantní, • náročný.