Ještě před několika lety bylo vzdělávání související s používáním počítače zaměřeno především na rozvíjení algoritmických a následně pak programátorských schopností. To se však v průběhu posledních let rapidně změnilo. Žáci a studenti jsou vedeni k uživatelskému přístupu, ke schopnosti pracovat s moderní technologií, orientovat se ve světě Internetu, umět si vyhledat potřebné informace. Tato cesta je v současných podmínkách zcela nezbytná a užitečná.
Přesto by se výuka základů algoritmického uvažování, tolik potřebného v mnoha praktických situacích, neměla opomíjet. Je dobré si uvědomit, že tvorba algoritmů přispívá značnou měrou k rozvoji logického myšlení a představivosti.
Cílem tohoto textu je usnadnit čtenářům první kroky při tvorbě algoritmů. Vysvětlíme význam často používaných algoritmických konstrukcí a ilustrujeme je na řadě příkladů.
Prezentované příklady nevyžadují žádné hlubší matematické znalosti. Důraz je kladen především na pochopení a osvojení si uvedených konstrukcí a následnou schopnost tyto konstrukce samostatně využívat při řešení dalších úloh.