-kefální společnost(nají nějakého vůdce), akefální společnost(nemají vůdce); -lovci a sběrači-na principu příbuznosti, společné rozhodování, anarchistické společnosti, pokud je vůdce, tak není volen=absolutní negace moci; -princip exogamie(vybírání partnera z jiné hordy); -neexistence dědění(věci pohřbívány s mrtvými); -objevuje se jakási vzájemnost=reciprocita(a)pozitivní reciprocita-solidarita, přátelství X b)negativní reciprocita-v moderní společnosti, neosobní vztahy, vztahy vymezeny právními pravidly); -spory řešeny diskuzí(neexistují dané sankce); -náboženská pravidla a „právo“ spadají; -jednalo se o segmentární společnsti(neexistovaly centrální instituce); -matrilinearita, patrilinearita; -časem začínají segmenty tvořit kmeny; -objevuje se endogamie(partner z téhož kmene, ale z jiného segmentu); -matrilokalita(muž následuje ženu), patrilokalita(žena následuje muže); -idea obnovení řádu(delikt je porušením řádu, snaha o urovnání)-STARÉ PRÁVO RUŠÍ NOVÉ=opak dneška; -jednalo se o statickou společnost(změny pomalé a málo časté); -vždy snaha o konsensus; -svémoc; -právo před státem existuje, ale je jiné než právo ve státě!!! -rovnostářské poměry; -pokud zachycení-tak kazuistické(naprosto chybí zobecnění); -protostát-určitá předstátní forma vlády(vzniká institut „bigman“-dominuje okolí, např. větší vlastnictví půdy, začíná jednat autoritativně=neformální vůdcovství) -dlouho neexistuje soukromé vlastnictví; -dlouho neexistuje společenská dělba práce; -rozklad rodové společnosti ovlivněn společenskou dělbou práce; -vrstvy, které se stávají vládnoucí ve společnosti, používají k upevnění své moci stát a právo; -mnohočetnost právních systémů ve společnosti(jedinec může být vystaven mnoha právním řádům);