Řízení lidských zdrojů = proces přijímání rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů - vše, co se týká zaměstnanců a jejich problémů, dovolené, komunikace, znalostí, doškolování, konfliktů na pracovišti nebo mezi týmy či mezi jednotlivci,…
Personální útvar - v každé organizaci, která má více zaměstnanců (nad 50) už by mohla mít personální útvar - stará se spíše o administrativu a její problematiku (řeší výplatu, smlouvy, dovolené,….), ale nezabývá se motivací zaměstnanců - př.: soudy, sociální zařízení, malé podniky, státní a veřejná správa, netvoří strategii personální politiky - v malých podnicích neexistuje personální útvar, vlastník malé firmy je v roli personalisty, dělá sám ekonomiku, provoz,….
Útvar řízení lidských zdrojů - ve větších organizacích (nad 150) - zejména se starají o celkovou personální politiku té firmy, která se skládá zejména z motivačních nástrojů, kterými se působí na zaměstnance -motivační nástroje: - odměny za vykonanou práci - systém kateferie (stravenky, služební auto,…) - za rok je daná částka, u které si můžeme vybrat, jak s ní naložíme -pracovní postup, dovolená, vzdělávání, jazykové a počítačové kurzy, školení na zvýšení kvalifikace - organizuje školení či kurzy zdarma a třeba i v pracovní době