1. Vymezení, vývoj sociologie výchovy a vzdělávání
Základní vymezení sociologie výchovy a vzdělávání
Sociologie výchovy - sociologická disciplína, která se zabývá sociálními aspekty výchovy a jejím místem v procesech společenské reprodukce. Práce z oblasti sociologie výchovy referují zpravidla o třech okruzích problémů: A. o místě a úloze (funkci) výchovy ve společnosti, v dané civilizaci a kultuře a o jejích historických proměnách, o vztazích mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou, stratifikací a mobilitou, o vztazích mezi výchovou a společenskou změnou; B. o vztazích objektů a subjektů výchovy (rodičů a dětí, učitelů a žáků), ale i o vztazích uvnitř skupin vychovatelů a uvnitř skupin vychovávaných, o pozicích a rolích vychovatele a chovance; C. o struktuře, funkci a organizaci výchovných institucí, o sociálních podmínkách a důsledcích jejich činnosti. Sociologie výchovy nejúžeji souvisí se sociologií vzdělání.
Sociologie výchovy V odborné literatuře se (nově) hovoří i o sociologické pedagogice nebo pedagogické sociologii.