Tématem této diplomové práce je teoretická i praktická výuka estetické výchovy na základních a středních školách, která se tradičně vyučuje buď jako výtvarná nebo hudební výchova. V současné době se do škol zavádí Rámcový vzdělávací program pro základní, resp.gymnaziální vzdělávaní, jehož jednou vzdělávací oblastí je Umění a kultura. Zde má své místo estetická výchova, přestože je to vyučovací předmět, který přesahuje i do jiných oblastí (a naopak) jako je Jazyk a jazyková komunikace a Člověk a společnost.
Cílem této diplomové práce je vytvořit teoreticko-praktickou příručku pro vyučující estetické výchovy na základních a středních školách, která je zaměřena nejen na získávání vědomostí, dovedností, ale také komunikačních schopností. Výsledkem práce v hodinách estetické výchovy by mělo být „portfolio“ žáků a studentů, které by obsahovalo nejen teoretickou část, ale také praktické výsledky jejich činností během výuky, ale také mimo ní.