o Poč.4.st- významná os. o Císař Konstanktin Veliký (pohan) • 325-koncil; pokřtil se těsně před smrtí, od ariánského kněze 325- odpovědnost za to, že Ariáni budou prokleti, nakonec změnil • Konstantina možno považovat za toho co položil základ úzkého spojení světské a duchovní moci- prostředí kt.bylo ovliv.byzancí; má charakteristickou povahu • Tvůrce modelu, kde panovník je vnímán tak,. Že vede odpovědnost za celu říši- vláda nad říší před bohem, odpovědný za vládu a činy
o Justinián veliký- dal tomu právní podobu; sestavil velký zákoník; vedle toho co bylo už vyneseno, doplněno novými novelami- řešeno v tom- vztah mezi světskou a duchovní mocí o Moci duchovní a světské- vztah mezi nimi je charakterizován termínem symphonia(soulad)=panovník má partnera v patriarchovy-panovník je odpověden za zabezpečení a čistotu církevního učení. Úkol patriarchi- pečovat o církevní učení; komunikace s císařem, jak by měl vládnout a respektovat nábož.pravidla; cézaropapizmus=bouřlivé reakce; odmítají to, že císař byl i hlavou církve, jen často rozhodoval, zasahoval do kompetencí patriarchy; ale nikdy nebyl hlavou církve, jen jí zajištoval blaho o Jak si Justinián představoval chod církve- za jeho vlády byla založena řada klášterů; i ten nejznámější klášter Studio; kláštery měli veškeré výhody, nemuseli platit daně… péči vysvětloval, že čím víc bude mnichů a čím víc se budou modli, tím víc bude říše mocnější, více peněz…. Modlitbami zajistit moc říše o Justin.chtěl obnovit celou římskou říši (západořímská zanikla ), válčili v It, v Africe, Šp; vedle toho měl problémy s peršany, aby dokázal proti nim udržet hranici o Tyto války způs. Že se nedokázal bránit slovanům (na území své říše) - říkalo se že jiží za Vislou a jsou totální barbaři; Slované se dali do pohybu v poslední fázi- stěhování národů, to začali hunové a slované to zakončili; pravlast slovanů je mezi Vislou a Dněprem, nejpřesněji je to u přitoku Dněpru-Připjať (jižní bělorusko, severní ukrajina) - odtud se šířili různými směry