1. Širší historické a společensko-vědní aspekty vztahu člověka a přírody: antropocentrismus a biocentrismus,
- biologie ochrany přírody má své základy v náboženských a filozofických úvahách, které popisují vztah mezi lidskou společností a přírodním světem - člověk je v náboženství bytost fyzicky i duševně spojenou s rostlinami a živočichy a jejich okolním prostředí - taoismus, šintoismus, hinduismus, buddhismus - vysoce si cení živé, neporušené přírody (věří, že intenzivní duševní zážitky a souvislost mezi přírodním a duchovním světem narušují lidské aktivity) - buddhistické svatyně - staré stromy - Maoři - spojení člověka, přírody a bohů v jednotu - František z Assisi -12. st.- ideál rovnosti všeho stvořeného, asketismus, patron ekologie - v koránu jsou lidé vedeni k odpovědnosti za ochranu přírody - přírodní národy - uctívání přírody, využívali přírodní zdroje pouze pro své přežití (př. indiáni a bizoni) - Evropa - antika - antropocentrismus, racionalismus vztahu k přírodě - antropocentrismus - sebestředný způsob myšlení; uznává pouze hodnotu člověka a všechno v přírodě dělí jen podle toho, co je člověku užitečné nebo naopak škodlivé. Praktickým příkladem může být téměř úplné vyhubení „škodlivých“ dravců nebo zmijí v bohatých zemích, které se nakonec obrací i proti člověku samému. - Přesvědčení, že člověk je centrum a nejvýznamnější bytost světa. Projevuje se také ve vztahu k živočichům i k veškerému organickému životu. Zvířata a rostliny jsou posuzovány jako objekty, jako něco, co je člověku vzdálené, má zcela jiné kvality a existuje bez vzájemného vnitřního vztahu. mechanistické chápání přírody (antropocentrismus) = stroj bez hodnoty sama o sobě, soběstačný komplex převážně fyzikálních sil - Descart, Bacon, Newton - všeobecně přijato, přežívá dodnes - biocentrismus - je filosofickým principem myšlení, jehož podstatou je přesvědčení, že příroda neexistuje proto, aby sloužila lidem, ale naopak. Člověka chápe jako součást přírody, jedním druhem mezi mnoha jinými. Všechny druhy mají právo existence a to nikoli samy o sobě, ale kvůli sobě samým, bez ohledu na jejich užitečnost pro lidstvo.