EKONOMIE - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby.
MIKROEKONOMIE - vysvětluje rozhodování tržních subjektů (jednotlivců a firem) v podmínkách omezenosti zdrojů vzhledem k potřebám - toto rozhodování se uskutečňuje na základě racionálního chování (tedy subjekt se nerozhoduje na základě impulsu či náhlé pohnutky, ale na základě svých úvah a analýz)
1. Spotřebitelské optimum
Předpoklady racionálního chování spotřebitele - spotřebitel porovnává užitek s újmou (výdaje, náklady) - rozhodování obnáší 2 problémy: Jak důchod získat? a Jak důchod vynaložit (rozdělit na nákup různých statků)? - maximalizuje užitek, ale je omezen svým důchodem - spotřebitel volí mezi spotřebními koši (např. 1 Audina a 2 Škodovky) - zvolí takový koš, který mu přináší maximální užitek z hlediska jeho preferencí (tzv. axiómy) • axióm úplnosti srovnání - spotřebitel je schopen seřadit koše dle preferencí • axióm tranzitivity - máme koše A, B, C: je-li např. A preferován před B a B před C, pak je A preferován před C - spotřebitel je schopen koše seřadit podle preferencí • axióm nepřesycenosti - spotřebitel preferuje větší množství statků před menším množstvím statků - z axiómů srovnání a tranzitivity lze statky možno seřadit podle preferencí spotřebitele - toto uspořádání nazýváme preferenční stupnicí