Podnik - základní jednotka, v níž je realizována výroba nebo poskytovány služby; organizovaná hosp. jednotka, v níž se zhotovují a prodávají věcné statky a služby; kombinace výrobních činitelů (práce, IM, materiál, řízení podniku); soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání (náleží k němu věci, práva a jiné majetkové hodnoty) Hlavním posláním podniku je vyrábět a distribuovat výrobky a poskytovat služby zákazníkům a sloužit všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati. Jejich vlastníci je ale vytvořili i proto, aby vydělávali peníze. Cíl závisí na účelu, pro který byl podnik založen a který je důvodem jeho existence.
1.1 Primární cíl podniku - maximalizace zisku a tržní ceny akcií - původní verze teorie firmy - primární cíl podniku - maximalizace zisku, bez čas dimenze a bez vlivu rizika; cíl závisí na účelu, pro který byl podnik založen a který je důvodem jeho existence - akcionáři chtějí trvalý proud dividend, i růst tržní ceny svých akcií (ceny, za které se akcie prodávají na burze). Rozhodnutí o tom, kolik z běžných výnosů bude vyplaceno ve formě dividend a kolik bude zadrženo a reinvestováno, je označováno jako dividendová politika. Ta by měla být optimální tj. taková, aby plnila primární cíl podniku (růst ceny akcií). Růst ceny akcie závisí: • Projektovaném výnosu na akcii • časovém rozložení toku výnosů • rizikovosti projektovaných výnosů • míře použití dluhů • dividendové politice To jsou faktory, pod jejichž zorným úhlem by měli manažeři hodnotit každé významné rozhodnutí v podniku, pokud je jejich cílem maximalizace tržní hodnoty akcií Od statistické maximalizace celkového zisku se postupně přecházelo k poměrovým ukazatelům (ROE), k maximalizaci zisku na jednu akcii, k tržní ceně akcie, k zahrnutí rizika do rozhodování a k určité dynamizaci (v hodnocení investičních projektů - NPV , nebo při stanovení hodnoty firmy - diskontované volné CF). V běžném manažerském rozhodování se zůstalo u zisku a na něm založených ukazatelích (ROA, ROI, EPS), především u ukazatele ROE, přestože je účetní mírou spojující historická data s běžným trhem a že nerozlišuje různé riziko u jednotlivých společností. V 80.letech byly vytvořeny složitější modely pro řízení podniků, kde cílem podniku je maximalizace hodnoty podniku. Tento cíl podnikání převládá dosud a je základem nejnovějších modelů považujících za cíl podnikání maximalizaci hodnoty jmění akcionářů, tzv. shareholder value.