1. Personální řízení, jeho úkoly, funkce a činnosti, personální útvar, personální politika a strategie
Řízení lidí je neodmyslitelnou součástí práce každého manažera. Proto je úkolem personálního útvaru zajistit dostatečnou průpravu pro vedoucí pracovníky.
Strategie personální práce vychází ze strategie firmy (cílevědomě a aktivně podporuje plnění hlavních cílů firmy).
Personální práce má za úkol zajistit kvantitativní a kvalitativní personální obsazení. Kvalitní a pružně reagující a výkonný personál je výsledkem dlouhodobého a cílově orientovaného přístupu a jeho utváření vyžaduje uplatnění strategických (dlouhodobých) principů při jeho formování.
Rozpor mezi ekonomickými a sociálními cíly: snaha o levnou pracovní sílu -> omezení v sociální oblasti. Řešení: zainteresovanost zaměstnanců na hosp. výsledku firmy (nemělo by ovšem vést k přenášení podnikatelského rizika zaměstnavatele na zaměstnance).